Home
Help
Zoeken
Kalender
Login
Registreren
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 augustus 10, 02:50
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
292433
aantal berichten in
8975
topics door
124
geregistreerde leden Nieuwste lid:
-
martie
Most online today:
12
- most online ever:
227
(16 augustus 08, 21:06)
Bikepower.nl Forum
|
Algemeen
|
Rijles
| Topic:
DO's & DON'T's voor je examen.
Pagina's: [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: DO's & DON'T's voor je examen. (gelezen 9123 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Friestyler
De Friese
Harde kern
Geslacht:
«
Gepost op:
28 januari 05, 20:11 »
okee...ik zat net ff met Nickje te babbelen en in kort overleg is besloten dat 't misschien wel makkelijk zou zijn als ik een topic zou openen voor de toekomstige motorrijders die nog examen moeten doen.
ff in 't kort over mezelf: ik ben dus Taco alias Friestyler, bij de meesten hier wel bekend
ik heb 4 jaar lang in de rijscholen wereld gezeten en cat. A & B gedaan en heb genoeg examens meegemaakt.
intussen ben ik uit de rijscholenwereld gestapt...
gezien 't feit dat er nog wel es wat onduidelijkheid bestaat over 't CBR en alles wat erbij hoort komt hier dus een lijst met DO's en DON'Ts.
SUGGESTIES OVER VRAGEN/ONZEKERHEDEN OF WAT DAN OOK OVER 'T CBR ZIJN ALTIJD WELKOM.
enjoy
*roses are red, violets are blue, god made me
sexy, but what the hell happend to you!!
*Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak
zonder uitzicht.
*
www.popmaprima.nl
dé lijstenmaker van Joure
Nickje
Über-gebruiker
Geslacht:
2002 Aprilia RS50
«
Antwoord #1 Gepost op:
28 januari 05, 20:11 »
http://minibikes.eigenstart.nl
www.ikwileenmotor.nl
Walter, rust zacht
Nickje
Über-gebruiker
Geslacht:
2002 Aprilia RS50
«
Antwoord #2 Gepost op:
28 januari 05, 20:12 »
En bij deze dan alvast een begin...
Citaat van: "Nickje"
www.ikwileenmotor.nl
Walter, rust zacht
DurkdB
Gast
«
Antwoord #3 Gepost op:
28 januari 05, 20:23 »
Dan zal ik ook ff een ezelsbrugje toevoegen!!!
Kijk je een voetganger in buik of rug neem dan gas terug
En de instructeur die bij ons theorieles geeft heeft het altijd over de Ja/Nee methode
Kan je NEE schudden dan heeft de voetganger geen voorrang. Kan je JA knikken dan wel.
Maar pasop bij deze ezels bruggen geldt natuurlijk wel!!
Bij een UITRIT heeft al het verkeer voorrang dus werken de bruggetjes nie!!
Friestyler
De Friese
Harde kern
Geslacht:
«
Antwoord #4 Gepost op:
28 januari 05, 20:36 »
de tekeningen hierboven gaan over'voorrang verlenen van VOETGANGERS bij kruispunten...in de instructie wereld beter bekend als "kontje frontje" of "nekje"bekje".
dit was ff n.a.v een vraag in een post...
Alles wat ik post komt HIER IN DEZE POST te staan
nu gaan we ff los
het kan misschien wat door elkaar staan, maar daar moet je zelf maar ff de weg in vinden!!
De theorie, sjah, dat hebben we allemaal nodig voordat we bij 't CBR komen om te gaan rijden...
Wat ik om me heen hoor is alleen maar gezeik en ellende dat de theorie zo moeilijk is en blablabla.
In principe is het niet moeilijk, het is alleen een kwestie van verdomde goed luisteren en niet alleen maar naar die leuke dames op die dia kijken!
Iedereen maakt 't zichzelf moeilijker dan 't is. (zo ook met praktijk examens)
Als je het examen eens goed gaat bekijken dan zijn er een aantal zaken die je heel vaak terugziet.
hier even een paar: voetgangers (kontje/frontje), tram (1, hooguit 2 vragen), voorrangsregels en militaire colonne (1, hooguit 2 vragen), drank (meestal 1 vraag) en verkeersborden.
eigenlijk niet zo moeilijk, maar wat is nou het probleem?!
Op de dia zie je bijv. een bord "buiten bebouwde kom", een smalle weg met bomen links en rechts en een pak sneeuw zoals we hier de afgelopen 10 jaar niet meer hebben gezien.
Dan komt de vraag "U rijdt hier 80 km/pu, mag dat??"
JA tuurlijk mag dat...je bent buiten bebouwde kom, dus mag je 80...
er werd niks gevraagd over "is 't >veilig< om hier 80 per uur te rijden" ofzo...
altijd goed luisteren, dat scheelt de helft.
Soms zie je op een dia ook wel heel groot op de voorgrond bijv. een voorrangsbord ofzo...doordat dat bord zo duidelijk aanwezig is zou je al vlot denken dat dat wat met de vraag heeft uit te staan, maar daarom ook weer l u i s t e r e n
bespaart een boel ellende.
Er zijn tegenwoordig ook open vragen op 't examen, maar dat stelt niet zoveel voor...je ziet dan bijv. op de dia een moto op de snelweg en dan komt de vraag "hoe hard mag u hier rijden" en dan tik je op je kastje 1 2 0 in en klaar is 't...lijkt me niet zo ingewikkeld toch??
Hou 't met de open vragen wel in de gaten dat ze ook de afmetingen van de motorfiets kunnen vragen zoals max. breedte of hoogte van een motorfiets...sla die getallen dus in je hersens.
De dag dat je examen doet: er zijn velen die nog ff een uurtje vantevoren willen rijden...maak van dat uur maar een kwartier of 'n klein half uurtje!
Zorg wel dat 't motorblok op temperatuur is (twins die stotteren nogal als ze koud zijn).
Te lang rijden kan ervoor zorgen dat je al je kruit verschoten hebt voordat je aan je examen begint en hoelanger je rijdt, hoe meer kans op bijv. een klein ongevalletje of twijfelachtige situaties wat je goede gevoel over 't rijden doet verdwijnen!!
* Het kan enkel eens zo zijn dat examens worden afgelast door weersomstandigheden.
Dit is erg lullig voor mensen die gaan afrijden, want die staan voor de kat z'n k*t bij 't CBR...dit is spijtig, maar de examinatoren zijn verantwoordelijk en willen een veilig begin en einde van de examens.
Er zal zo snel mogelijk een zgn. spoed examen geregeld worden, dat betekent wel eens overwerk voor examinatoren.
Binnen een week of 2 weken kan je weer op voor examen.
Je betaalt hiervoor geen kosten (als 't goed is!!)
Ook kan je je rijschool hier niet op aanspreken i.v.m. vergoeding of wat ook voor de lessen en/of verloren tijd...bij 't CBR klagen heeft ook geen kans, zij gooien 't op veiligheid en veiligheid gaat voor alles, dus ook een examen.
Ik zie onder deze post 'n opmerking staan over voldoende benzine in de tank: de rijschool waar je lest is verantwoordelijk voor de motorfiets, dus als de fiets niet in goede (rijklare) staat op 't examen verschijnt dan word je examen afgebroken (of sta je zonder benzine tijdens je rit, ook dan word je examen afgebroken) maar in dat geval sta je volledig in je recht om 'n her-examen op kosten van de rijschool te eisen + evt. bijkomende lessen!! Het zou 'n fatale blunder zijn jou dat overkomt bij je rijschool...
Tegenwoordig is de handel in rijlessen geen zware vetpot, alles word duurder en er zijn (te) veel rijscholen waardoor de handel wat inzakt.
de motoren worden dus minder gebruikt en 't kán zijn dat daardoor het onderhouds interval van de motoren matig is. (als dat 't geval is dan zou ik ook maar vast om me heen kijken voor andere rijschool)
Loop daarom voor je examen even een rondje om de moto en kijk of 't op 't 1e gezicht allemaal klopt.
We kunnen helaas nog niet door een motorblok heenkijken, dus op 't technische gebied moeten we maar blind vertrouwen...
Zaken waar je naar kan kijken (en waarop een examen kan worden afgebroken) is 't bekende BRAVOK of BRAVO-A.
B-banden
R-remmen
A-accu
V-verlichting
O-olie
K-ketting (A-aandrijving kan ook, vind ik persoonlijk beter benoemd)
Banden: moeten minimaal profiel hebben van 1 mm, en als je in de gelegenheid bent doe dan ook even je bandenspanning! dat kan nog wel eens een groot verschil zijn met de bijz. verrichtingen!! De moto stuurt beter als de banden op goede druk zijn. check gelijk ook even de vering, vorkpoten moeten bijv. niet zweten
Remmen: remblokken moeten niet zijn versleten, rem moet goed aanpakken en niet sponzig aanvoelen, remleidingen mogen niet lekken.
Accu: soms moeilijk te zien, je moet op je examen wel weten waar de accu zich bevind, maar als je in de gelegenheid bent, controleer even of 't vloeistof niveau ong. 1 cm boven de loodplaten zit en als je geen lood accu hebt, dan heb je een onderhoudsvrije (gel)accu en daar kan je niks aan bekijken en/of veranderen.
Verlichting: even kijken of je dimlicht goed werkt, je achterlicht en remlicht.
uiteraard ook even de richtingaanwijzers controleren
Olie: laat iemand anders de moto even overeind houden en kijk even in je olie peilglaasje...'t niveau moet tussen de 2 aangegeven streepjes staan.
Is 't niveau te laag, geef je instructeur op z'n lazer en laat em direct bijvullen.
Ketting of Aandrijving: de meeste motoren hebben een ketting aandrijving, sommige hebben cardan en (bij mijn weten) zijn er geen les motoren die een belt aandrijving hebben.
Bekijk of 't ketting goed ingevet is. als je alleen maar blinkend metaal ziet is heel mooi, maar slecht voor de moto, maar je zult 't ook wel een beetje merken in 't rijden...zoals bekend: alles wat ingevet is loopt mooier
Kijk daarbij ook even of 't ketting goed is gespannen. Dit is makkelijk te doen door in 't midden van 't onderste gedeelte van de ketting
de ketting even op en neer te bewegen...tussen 't hoogste en laagste punt moet ong. 2 cm zitten.
Staat je ketting te strak dan rijdt je moto voor geen meter (en kans dat je een paar pakkingen eruit knalt, schakelwerk voor geen meter etc), maar te losjes is ook niet goed...je zult 't dan o.a merken met schakelen en in bochten en de moto pakt o.a niet lekker op...té los kan in extreem geval de ketting van je tandwiel lopen (heb ik ooit gezien bij een lesser!! dan ben je niet gelukkig!)
Een (zichzelf respecterende) rijschool zal de motoren altijd wel gepoetst hebben staan, althans niet dat de bagger er 'n halve cm dik op zit....
Bemerk je dat je rijschool niet zo goed is in poetsen en rij je wel vaker op 'n zwijnestal op 2 wielen, laat de rijschool/instructeur zorgen dat de moto waarop je examen doet er op 't examen fris bijstaat.
Later in dit verhaal zul je wel vaker merken dat examinatoren een vooroordeel kunnen hebben...naar de leerlingen toe, maar ook zeker naar de rijschool/instructeur toe!!!
Als een instructeur altijd met een zooi bagger op z'n materiaal naar de examens komt dan denken die examinatoren ook van: "onzorgvuldig met materiaal?? Dan zal ie vast ook onzorgvuldig zijn met lessen" m.a.w. als jij vele kleine foutjes maakt zal de examinator de link kunnen leggen naar de onzorgvuldigheid van je instructeur en dat moet je niet hebben...
Zorg dus dat alles representatief bij 't CBR voor de deur staat.
**voor wie lest op een Honda CBF500:
http://www.voertuigcontrole.nl/hondaCBF500.htm
**voor wie lest op een Kawasaki ER5:
http://www.voertuigcontrole.nl/kawasakier5.htm
dit zijn de 2 meest gebruikte motoren en op deze sites staan alle controle handelingen die je op je examen kan tegenkomen, maar ook de locatie waar je 't zoeken moet...dus waar bijv. de accu zit van de CBF500.
* MEDICIJNEN: voor je de aanvraag doet voor je examen moet je een E.V.(Eigen Verklaring) invullen en bij je examen ondertekenen. daar staat op of je bijv. misbruikt maakt van drank maar ook of je medicijnen gebruikt.
Dit dient naar alle eerlijkheid ingevuld te worden...doe je dat niet dan kán er een zwaar probleem ontstaan. Vul je wel in dat je aan de medicijnen zit die de rijvaardigheid beïnvloeden dan moet je even naar een arts van 't CBR en die bekijkt of je kan rijden of niet. Ook zijn er mensen die denken dat als ze moeten afrijden aan de stressverlagende (geitenwollensokken...sjah, hoe heet dat? :idea: homeopathische) middelen moeten gaan...DOE DAT NIET.
Persoonlijk vertrouw ik die rotzooi voor geen meter, maar ook examinatoren zijn er niet happig op!!
Even een klein voorbeeldje: stel, je gaat naar Griekenland (daar rijden ze als idioten, geloof me) en je komt daar voor 't eerst, onbekend terrein, huurt daar een auto en je gaat touren door steden en alles...vele onbekende situaties tref je daar ook en dan zit je ook stress, maar neem je dan je geitenwollensokkenmedicijnen? NEE!!! Daar moet je je kont redden en genoegen nemen met de middelen die je hebt (je rijvaardigheid dus) en zo zit het op je examen dus ook...ook daar zit je ff in de stress, alleen zit je in je eigen omgeving, ben je bekend met de locale rijstijl die ze hanteren in jouw dorp/stad, weet je de wegen etc. alleen heb je even zo'n examinator achter je aan...big deal. Je zou dus in theorie eerder in Griekenland aan de kalmerende middelen moeten gaan dat voor een lullig examentje in je eigen stad.
Als een examinator twijfelt aan je reactie vermogen o.i.d kan hij vragen of je die middelen ook gebruikt en kan indien nodig 't examen afbreken, maar dat gebeurt niet zo snel...
Er zijn ook mensen die op dokters recept aan de medicijnen zitten...dat kan allemaal prima, tenzij je een rode sticker op je medicijndoosje hebt staan. dan hoef je al niet eens te gaan beginnen aan lessen en/of examen.
Uiteraard heb je ook mensen die aan de medicijnen met gele sticker zitten, dat kan wel, maar ook weer in overleg met rijschool/arts
* Papierwerk: bewaar alle papieren die je voorje examens nodig hebt ZORGVULDIG!!!
Je hebt ze op beide examens nodig en mis je je theorie certificaat bijv. is niet erg (ze kunnen telefonisch contact op nemen met regio kantoor en checken of je wel daadwerkelijk je theorie hebt), maar ik zal ff de denkwijze uitleggen van 't CBR: examinatoren zijn mensen en mensen hebben snel vooroordelen...als jij je papieren niet zorgvuldig bewaard dan vragen ze zich (logischerwijs) af of jij met ALLES onzorgvuldig bent...dus ook onzorgvuldig met....JAH MOTORRIJDEN!! en laat dat motorrijden nou net iets zijn waarvoor jij daar komt
Je zal er echt niet op zakken als je je papieren niet bij je hebt, maar de examinator kán een bepaald vooroordeel (de onzorgvuldigheid) over jou en je rijstijl hebben, en als je een boel kleine onzorgvuldige foutjes achter elkaar maakt dan weten ze wel hoe jij in 't algemeen als persoon bent: juist, onzorgv...
* Kleding: tegenwoordig is het verplicht om goed gekleed om op je examen te verschijnen en dat waardeer ik ENORM!!
Iemand die geen goede kleding aan heeft kan bij het verschijnen op 't CBR gelijk weer retour waar ie vandaan kwam: de rijschool.
Nu heeft ieder zichzelf respecterende motorrijschool wel een hoopje kleding/helmen en handschoenen op voorraad die door de leerlingen gebruikt kunnen worden, maar dat is geen kwaliteit en de helmen bijv. hebben vaak al menig keer 't heilige asfalt gezien.
Dit is dus niet bevorderlijk voor de veiligheid van jezelf.
De pasvorm van bijv. helmen en kleding laat vaak ook te wensen over.
Wil je op je examen een goed voorkomen hebben dan zou ik aanraden om zelf een GOEDE helm aan te schaffen en GOEDE kleding. (persoonlijke mening: leer, maar als je tourmoto gaat rijden ofzo dan kan textiel pak ook wel...)
Het is immers geen weggegooid geld, want je wilt toch MOTORRIJDER worden??
Iedere lul die er geen geld aan spendeert heeft dus niet de intentie om serieus te gaan motorrijden...dit is niet alleen mijn denkwijze, maar ook die van de examinatoren!!
Nog even over de kleding van rijscholen: heb je je eigen motorkleding, maar wil je 't risico van schade aan je kleding niet hebben, dan kan je tijdens je lessen de kleding van je rijschool gebruiken en op je examen lekker je eigen pakkie aandoen
Je eigen (zichzelf respecterende :roll: ) motorrijschool heeft handschoenen/jas/broek en helmen liggen...maar vaak geen schoeisel!!
Zorg er op de examens voor dat je schoeisel TENMINSTE je enkels bedekt. (denk hierbij aan bijv. legerkisten of liever de echte motorlaarzen)
* Als je gaat afrijden ga dan niet de man uithangen op 't examen, laat niet merken dat je super kan rijden (bijv. driftend door de bocht), en wat er ook gebeurt: wees altijd vriendelijk tegen examinator.
je zit in de "underdog positie" en die ene man of vrouw kan bepalen of jij je papiertje haalt ja ofte nee!
Ook al ben je een botte boer, komt er normaliter geen zinnig woord uit je (zoals ondergetekende :roll: )... hou je ff een half uurtje in en je ziet die examinator nooit weer!!
het belangrijkste: de examinatoren
Examinatoren zijn beesten met menselijke trekjes...okee...cut the bullshit
het zijn normale mensen zoals jij en ik, de ene examinator/trice is huisvrouw geweest, de ander politie agent en een heleboel examinatoren zijn vroeger rij-instructeur geweest.
De laatste groep weet dus precies hoe de vork in de steel zit, want ze hebben vroeger ook met leerlingen gewerkt en kennen de stress die er bij sommigen bij komt kijken.
Er zitten chagerijnige examinatoren tussen, maar er zitten ook erg leuke examinatoren tussen zoals bijv. Dhr D. Braad of C. Gaemers (voor degenen die afrijden in Fryslân (Heerenveen/Sneek/Leeuwarden).
Examinatoren hoeven geen probleem op te leveren, zij doen ook maar hun werk maar en beoordelen slechts of jij je bijzondere verrichtingen goed doet en of je je "vlot, veilig en zelfstandig" door 't huidige verkeer heen kan manouvreren.
Dat manouvreren...dat is meestal niet zo ingewikkeld, maar dat vlotte en veilige...sjah...wanneer moet je nu wat doen, want vlot en veilig gaat in de ogen van de examinator niet samen!
het is "vlot waar 't kan" en rustig waar 't moet, dus op de snelweg kan je gerust de gaskraan opendraaien en 't racewater flink z'n werk laten doen (tot 120 per uur natuurlijk
) en bijv. in een onoverzichtelijke bocht ff kalm aan doen.
Veiligheid op je examen gaat voor alles!!
Ik hoor ook veel mensen om me heen klagen over een examinator die iemand liet zakken op een ingreep (verbale ingreep voor de motorrijders)...wel, "je kan pas zakken op een ingreep als de ingreep bedoeld is om schade te voorkomen" (letterlijke text van mijn ex-collega instructeur die nu bij 't CBR zit!!)
Maak je dus geen zorgen als je instructeur iets door je helm heen galmt, tenzij hij je kenbaar maakt op een auto van rechts bijv. die je :!: waarschijnlijk :!: niet gezien had. (daarom dus ook altijd DUIDELIJK MET JE KOPPIE DRAAIEN, want als jij je koppie niet goed genoeg draait terwijl je langs een zijstraat komt en er komt een toevallig een auto aan die JIJ wel gezien hebt maar waarvan de examinator denkt van "ik zag z'n helm niet draaien, dus kon ie de auto niet zien aankomen" dan kan je dus een felle reactie al galmend door je helm verwachten en kán je daarop zakken (potentiele voorrangsfout) )
Over dit soort situaties kan ik dus uren over lullen, maar dat doet deze knul dus maar ff niet!
Er gaan ook wel verhalen rond over examinatoren en slagingspercentages...ik weet daar wel wat vanaf.....hahaha...maar dat stukje komt als LAATST!! dus heb even geduld en ga nou niet meteen doorscrollen naar beneden
*examen: je hebt je B.V (hier de link met alle B.V's op PDF formaat:
http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/motorexamen%20(poster).pdf
) gehaald en moet je afrijden dan is 't handig om je EIGEN instructeur mee te nemen en niet zoals bij de grotere rijscholen dat er mogelijk 1 of andere onbekende meegaat. De stem/manier van praten/evt. humor van je eigen instructeur is tijdens 't examen het beste, je bent er aan gewend geraakt (wat een sentiment hè...
)
Al zullen de meeste instructeurs zelf wel meegaan... als de instructeur je een commande geeft zoals "we gaan rechts" dan wel je voornaam erbij> Friestyler, we gaan rechts" en dan ook nog liefst 1 x herhalen. sommige communicatie middelen storen elkaar of zitten op dezelfde frequentie en dan komt de boodschap niet altijd helder over of je pakt een commando op van een andere lesser die 100 m van je afrijdt (dat zou wel een erg lullige communicatie fout zijn tijdens je examen)
Op 't moment dat je met die examinator de deur uitloopt begint je examen!
zorg dus dat je je oortje enzo al redelijk op orde hebt, zodat je niet vlak voor t rijden begint te kloten.
Je zal buiten nog even een ogentest moeten doen (kenteken lezen op +/- 30 meter afst. en wat simpele vragen beantwoorden over de moto
Tijdens je examen zal je t altijd zien: je komt in een situatie die je met lessen nog nooit getroffen hebt...reden voor paniek?? Nee.
Het belangrijkste is tempo eruit halen en jezelf ff de tijd gunnen om een oplossing te bedenken *wees wel snel met je denkwerk
*, maar hou altijd in je achterhoofd: veiligheid voor alles.
En het examen is pas afgelopen als je weer in het CBR aan 't tafeltje zit
* Na je examen: niet dat dit vaak voorkomt, maar na je examen kán een examinator bijv. vragen waarom jij in een bepaalde/vreemde situatie juist op die manier handelde...geef daarop eerlijk antwoord.
de examinator kan die vraag stellen om jou in twijfel te brengen en wil hij slechts weten of je sterk in je schoenen staat en of je je eigen mening hanteert (dus niet dat je gaat meelullen in 't straatje van de examinator)
óf de examinator twijfelt over jou handelen en wil hij weten waarom je dat op die bepaalde manier oploste. als hij jou idee begrijpt en goedkeurt is er niks loos...wederom: bedenk géén slap lulverhaal (stille hint: gebruik in je motivatie als 't kan wel de kreet "veiligheid" en/of "milieu"...daar geilen die rakkers nogal op
)
waar ook nog wel es wat onduidelijkheid over is is als de examinator en instructeur ff een babbeltje gaan maken terwijl ze jou naar binnen sturen...
dat babbeltje kan gaan over zaken zoals "goh, hoe is 't nou met jou"
tot een praatje over hoe jij gereden hebt of de examinator en instructeur hebben ff een discussie puntje wat opgelost moet worden...je bent dus niet bij voorbaat gezakt
tot zover ff wat over de examens enzo...nu zal ik nog even een offtopic stukje plaatsen over 't CBR
Net nu ik heb zitten verkondigen dat zo'n examen niet ingewikkeld is en 't best wel wat meevalt zal ik wat vertellen over de werkwijze van het CBR.
Ze zullen er wel niet blij mee zijn, maar een beetje openheid van zaken kan geen kwaad.
Er gaan verhalen in de rondte dat het CBR aan een bepaald slagings percentage moeten komen etc. nou jah, al die verhalen kennen we intussen wel...
Zoals gesteld word is het CBR (=overheidsorgaan) een stichting, dus mogen ze geen winst maken (geloof je 't zelf!?! De overheid denkt alleen maar aan geld!) en draait alles om de veiligheid in 't verkeer, want daarvoor zijn de examens zo streng. Financieel aspect is van ondergeschikt belang.
Het CBR opzich is wel een stichting, maar een stichting mag wel BV'tjes hebben en dat is waar 't CBR z'n centen wegtrekt.
Jij betaalt je de pleuris, CBR spoelt je centen ff door naar zo'n BV en trekt de centen er weer even hard weg...
(voel je je al een beetje genaaid??)
Dit is nog niet eens zo'n drama...ik zou 't even hebben over die slagingspercentages...het CBR heeft geen vastgestelde percentages, maar aan de hand van een voorbeeldje zal ik trachten uit te leggen hoe ze de cijfertjes kunstmatig hooghouden.
Stel: examinator Dhr. X heeft in 't 3e kwartaal van 2003 een 1e slagingspercentage van 42%, daarmee zit ie op regionaal of landelijk gemiddelde...is mooi voor Dhr X
Een jaar later heeft Dhr X in 't zelfde (3e) kwartaal een percentage van + (of -) 4%...op dat moment valt Dhr X op, want hij heeft toch wel 4 % meer (of minder) 1e geslaagden...op dat moment krijgt Dhr X een toezicht houdend examinator mee en die volgt gedurende een aantal dagen de werkzaamheden van Dhr X.
Het kan nml. best zo zijn dat Dhr X soepeler of juist strenger is geworden en dat kan niet...daarom gaat de controlleur mee om dat te beoordelen.
Is dhr X strenger of juist soepeler geworden dan moet ie op 't matje komen en doet ie z'n werk goed, dan zal de verhoging van die 4% een toevalstreffer zijn geweest...
Hoezo kunstmatig de cijfers hooghouden!?!?
Daarom zeg ik altijd maar: rijd zo goed als je kunt, haal alles eruit wat erin zit en meer dan je best kun je niet doen...
Bovenstaand verhaaltje zou ik niet in een boze bui verkondigen bij 't CBR, daar maak je geen vrienden mee!!
voor degenen die o.a theorie vragen of iets anders op motorgebied zoeken:
http://rijbewijs.pagina.nl
*****In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...deze post is slechts een algemene indruk van wat er kan gebeuren e.d. *****
tot zover...er komt vast nog wel meer,
Oant moarn
*roses are red, violets are blue, god made me
sexy, but what the hell happend to you!!
*Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak
zonder uitzicht.
*
www.popmaprima.nl
dé lijstenmaker van Joure
davinzzie
Gast
«
Antwoord #5 Gepost op:
28 januari 05, 20:40 »
goed bezig mensen!
Nickje
Über-gebruiker
Geslacht:
2002 Aprilia RS50
«
Antwoord #6 Gepost op:
28 januari 05, 23:55 »
Denk dat dit voor heel veel mensen wel eens heel nuttig kan zijn
Lekker bezig
www.ikwileenmotor.nl
Walter, rust zacht
witteijsbeer
BP Moderator
Harde kern
03 Yamaha Bulldog
«
Antwoord #7 Gepost op:
29 januari 05, 02:29 »
Verschijn niet zonder helm
Harde klappen, zeeeer snel thuis
davinzzie
Gast
«
Antwoord #8 Gepost op:
29 januari 05, 03:31 »
volgens mij is het ook slim om de benzine te checken voor je gaat,
dat kán natuurlijk een instinker zijn waar je niet op bedacht was...
Ooze
Gast
«
Antwoord #9 Gepost op:
30 januari 05, 12:59 »
Nog een paar psychologische tips:
Wees liever assertief op de motor dan passief. Als je initiatief neemt, komt dit veel vertrouwenswekkender op je examinator over dan wanneer je alles afwacht, achter vrachtwagens en trage auto's blijft etc.
Rijd een beetje door. Treuzelen is geen typisch motor-gedrag, en wordt ook niet van motorrijders verwacht.
Rijden over landweggetjes: gebruik de hele weg als dat kan. Je kunt dan veel betere bochten maken, en het laat weer zien dat je de situatie goed inschat, en initiatief durft te nemen.
Vergeet de auto die achter je aanrijdt zo veel mogelijk. Wees liever meer bezig met wat er voor je gebeurt. Die auto volgt wel. Als ze je kwijt zijn, stop je gewoon even. Zodra je ze weer ziet, rijd je weer voor de auto uit.
Je mag fouten maken tijdens een examen. Als je er een hebt gemaakt: ga dan gewoon weer lekker verder met je ding doen: je bent echt niet gezakt met een foutje. Ook niet met twee.
En de belangrijkste: HEB PLEZIER OP DE MOTOR ! Daar doe je het voor. Als je het naar je zin hebt, gaat het allemaal lekker. Oefen met het naar je zin hebben tijdens je lessen.
FOL
Harde kern
«
Antwoord #10 Gepost op:
30 januari 05, 16:40 »
Citaat van: "Ooze"
Vergeet de auto die achter je aanrijdt zo veel mogelijk. Wees liever meer bezig met wat er voor je gebeurt. Die auto volgt wel. Als ze je kwijt zijn, stop je gewoon even.
Zodra je ze weer ziet, rijd je weer voor de auto uit.
[/b]
Kijken - knipperlicht aan - wegrijden - knipperlicht uit.
davinzzie
Gast
«
Antwoord #11 Gepost op:
30 januari 05, 17:48 »
Citaat van: "Ooze"
Nog een paar psychologische tips:
Wees liever assertief op de motor dan passief. Als je initiatief neemt, komt dit veel vertrouwenswekkender op je examinator over dan wanneer je alles afwacht, achter vrachtwagens en trage auto's blijft etc.
Rijd een beetje door. Treuzelen is geen typisch motor-gedrag, en wordt ook niet van motorrijders verwacht.
Rijden over landweggetjes: gebruik de hele weg als dat kan. Je kunt dan veel betere bochten maken, en het laat weer zien dat je de situatie goed inschat, en initiatief durft te nemen.
Vergeet de auto die achter je aanrijdt zo veel mogelijk. Wees liever meer bezig met wat er voor je gebeurt. Die auto volgt wel. Als ze je kwijt zijn, stop je gewoon even. Zodra je ze weer ziet, rijd je weer voor de auto uit.
Je mag fouten maken tijdens een examen. Als je er een hebt gemaakt: ga dan gewoon weer lekker verder met je ding doen: je bent echt niet gezakt met een foutje. Ook niet met twee.
En de belangrijkste: HEB PLEZIER OP DE MOTOR ! Daar doe je het voor. Als je het naar je zin hebt, gaat het allemaal lekker. Oefen met het naar je zin hebben tijdens je lessen.
Ik moet zeggen dat ik na het lezen van jou reaktie direkt een glimlach om mijn mond kreeg, zeker na je 2 na laatste zin! Want inderdaad, het gaat ook inderdaad stukken lekkerder met Plezier op je motor!
risicorik
Gast
«
Antwoord #12 Gepost op:
31 januari 05, 11:56 »
Je moet idd niet te veel op de volg auto letten, bijvoorbeeld niet hard remmen bij oranje omdat de auto je dan niet meer kan bijhouden. Dit was een kritiekpuntje wat ik toen had dus hier moet je misschien wel even voor uitkijken.
Verder heel veel en heel duidelijk kijken dat vinden examinatoren heel belangrijk. Vind ik echt complete onzin, ik zie genoeg zonder als een paranoïde idioot op m'n motor te zitten, maar er zijn genoeg mensen gezakt die dit niet deden.
Door de stress vergat ik af en toe m'n richtingaanwijzer uit zetten, m'n instructeur liet dan m'n oortje piepen zodat ik wist dat ik 'm uit moest zetten, heeft me ook wel geholpen denk. Misschien handig om van te voren zoiets me je instucteur af te spreken.
Wil ik als laaste aan toevoegen dat ik het CBR echt vuile honden vind, een stelletje door de overheid gesponsorde oplichters. Ze maken misbruik van hun monopolie postitie en je maakt mij niet wijs dat een examen zo duur hoort te kosten. Dat theorieexamen bijvoorbeeld, lekker een kwartiertje op knopjes drukken voor 40 euro. Het niet halen is dan meteen nogal vervelend. M'n examen kostte 210 euro, is vervolgens in de handen van ons geweldige CBR en dan begrijpt me instructeur niet waarom ik zo gestressed ben.
Olga
BP Moderator
Über-gebruiker
Geslacht:
«
Antwoord #13 Gepost op:
31 januari 05, 14:15 »
nice topic
Edit: bij mij vonden ze het ook wel fraai dat ik m'n eigen spullen had, en idd... LET OP DE VOETGANGERS(REGEL)!!!
(ik had het bij m'n tweede examen, maar ben er niet ingetrapt
).
Owja, de examinator vroeg of ik die en die auto wel had gezien (kon er nog wel voor, maar viel over te discussiëren). Ik had 'm gezien en zei dat ik dacht dat het wel kon; vond ie geen probleem
. Dus niet meteen in paniek raken, als je doet waar je zelf achter staat en het evt kunt verantwoorden, komt het meestal wel goed (ik beperk me ff tot m'n 2e examen, over die klojo van de eerste keer wil ik het niet hebben :roll: )
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
ikke?
Harde kern
Geslacht:
2002 / Honda / CBR1100XX (YES!!!)
«
Antwoord #14 Gepost op:
1 februari 05, 10:20 »
Citaat van: "DurkdB"
Bij een UITRIT heeft al het verkeer voorrang dus werken de bruggetjes nie!!
Tenzij je zelf natuurlijk BEIDEN uit een uitrit komt. En dat komt toch nog wel vaak voor, met de hoeveelheid doorgetrokken stoepen van tegenwoordig...
Hawkin's Theory of Progress: Progress does not consist of replacing a theory that is wrong with one that is right. It consists of replacing a theory that is wrong with one that is more subtly wrong.
Pagina's: [
1
]
2
3
Bikepower.nl Forum
|
Algemeen
|
Rijles
| Topic: