Home
Help
Zoeken
Kalender
Login
Registreren
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 augustus 10, 02:35
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
292432
aantal berichten in
8975
topics door
124
geregistreerde leden Nieuwste lid:
-
martie
Most online today:
12
- most online ever:
227
(16 augustus 08, 21:06)
Bikepower.nl Forum
|
Artikelen
|
Tests en rij-indrukken
| Topic:
[Test] PalmCase Mini - PDA Navigatie op de motor
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: [Test] PalmCase Mini - PDA Navigatie op de motor (gelezen 2736 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
delusion
The Don
Administrator
Über-gebruiker
Geslacht:
Arctic Cat 650 H1 :)
«
Gepost op:
4 juli 05, 22:17 »
Waterdichte PDA Navigatie op de motor.
De één vindt het onzin, de ander vindt het super: een navigatiesysteem op de motor.
Bikepower testte de PalmCase Mini, een duits product voor japanse techniek.
- De introductie
Toen ik met de leverancier heen-en-weer mailde over hun motornavigatie-oplossing was ik er wat sceptisch over.
Een navigatiesysteem op de motor.. dan is toch de hele charme van het motorrijden af? Deze gedachte zal bij veel motorrijders opkomen.
De leverancier begon over een informatiepakket, handleiding en fotomateriaal die hij wel per post op wilde sturen. Ik denk: "Als je het niet vraagt zul je nooit het antwoord krijgen", en ik mail terug dat ik het informatiepakket graag ontvang, samen met een testcase, zodat ik mijn sceptische houding om zeep kon helpen.
Dit was geen probleem. Hij zou het pakket opsturen en daarbij een testcase toevoegen.
- Het ontvangst
Een aantal dagen later ontving ik een doosje met daarin het complete pakket:
Palmcase
Bevestigingsmateriaal voor op het stuur
Een 12volts-aansluiting voor op je accu en
Schroefjes/boutjes/moertjes
Op-z’n-plaats-houd-schuimpjes. Zo heb ik het maar genoemd, ik heb geen idee hoe je ze anders moet noemen. Hiermee kun je je PDA klem zetten in de case.
Handleiding in het Engels en Duits (Nederlands wordt aan gewerkt)
Alles netjes compleet en duidelijk uitgetekend in de handleiding.
- De montage
Montage van het geheel is simpel. Het enige wat je nodig hebt is een steeksleutel 10 en een klein imbus-sleuteltje.
- De werking
Hoe werkt het dan na de montage? Boven verwachting. Als de case één keer is gemonteerd zit deze goed stevig op het stuur. Doordat je de bevestigingsklem met een grote vleugelmoer kunt vastdraaien op de rubberachtige kogel gaat je case met je kostbare PDA niet een eigen leven leiden.
Nadat je je PDA hebt aangezet en op navigeren hebt gezet kun je de straat op. Daar komen we een klein minpuntje tegen. De transparante kunststof afdekplaat over de PDA is niet ontspiegeld en reflecteert erg gemakkelijk zon. De oplossing hiervoor is de PalmCase iets verder naar beneden kantelen en je hebt geen last meer van spiegelingen of de zon.
Deze afdekplaat is zelfs met een motorhandschoen om je vingers nog eenvoudig te openen. Als je TomTom software gebruikt kun je met diezelfde handschoen ook nog prima je bestemming aangeven als je deze onderweg wilt wijzigen.
Ook is deze afdekplaat nuttig tegen de regen. Je zult je afvragen of het systeem echt waterdicht is. Het zal uiteraard geen onderwaterbehuizing worden, maar mijn PDA heeft een behoorlijke hoosbui overleefd in de PalmCase.
Je PDA wordt stevig op z’n plek gehouden door de bovengenoemde schuimpjes en is goed te bedienen. De case heeft een ingebouwde screenprotector waardoor je ook met vochtige handschoenen je bestemming kunt wijzigen.
Ik heb de testcase niet aangesloten op mijn accu, maar ook dit is redelijk eenvoudig te doen. Mocht je niet zo’n held zijn met elektronica, laat het dan door iemand doen die er wel een beetje verstand van heeft. Het zou zonde zijn als je je PDA af kunt schrijven omdat je deze verkeerd op je accu hebt aangesloten.
- Pauze?
En toen kwam je onderweg een terrasje tegen. Prima! Stap maar af en draai in 2 of 3 slagen je PDA van je stuur af. Kun je op het terras ook nog Jawbreaker spelen
- Stylus
Ook hebben ze aan de stylus gedacht. Normaal zou je hier niet meer bij kunnen omdat deze normaal gewoon in je PDA zit. Hiervoor zijn voorop de case oogjes gemaakt waarin je je stylus (of "pennetje") kan steken.
- Tot slot
Het enige nadeel wat ik niet op kon lossen was het aan- en uitzetten van de PDA in de case. Omdat de aan/uit-knop van PDA’s allemaal verschillend zijn is er geen mogelijkheid om je PDA uit te zetten als deze in de case is gemonteerd. Er zou softwarematig een oplossing voor zijn, maar die heb ik niet kunnen vinden.
Samenvattend is dit systeem ideaal voor mensen die veel op onbekende plekken zijn op de motor. Denk hierbij aan gebruik tijdens motorvakanties en organisatoren van toerritten.
- Details
Prijs bij
PDAHuis.nl
: € 199,-
PDAHuis.nl heeft ook een
totaalpakket
voor € 629,-.
Getest icm Yakumo Delta300 GPS en TomTom 3 Software, gemonteerd op een Honda CX500c.
Go hard or go home!
tigerblade
Gast
«
Antwoord #1 Gepost op:
4 juli 05, 23:10 »
tom tom 3 ? ik draai nu op versie 5 en die vind ik persoonlijk stukken beter.
ik gebruik nu zo,n 4 jaar navigatie in de auto en blijf het nog steeds leuk vinden om er over te lezen en uit te breiden
ziet er goed uit nu nog effe een nieuwere versie
van af tom tom 4.40 kan je het scherm draaien zo kan je dus ook in breedbeeld navigeren helemaal geweldig
petsch
subtiel? wasda?
Über-gebruiker
gsxr 750 1999
«
Antwoord #2 Gepost op:
4 juli 05, 23:11 »
geinig dingetje wel
"I have opinions of my own - strong opinions - but I don't always agree with them."
- George Bush
stay out of the kitchen if you can`t stand the heat
tigerblade
Gast
«
Antwoord #3 Gepost op:
4 juli 05, 23:13 »
ik mis eigenlijk nog de snelheid van de gps ondvanger en de opwarmtijd daarvan.
Olga
BP Moderator
Über-gebruiker
Geslacht:
«
Antwoord #4 Gepost op:
5 juli 05, 12:52 »
Zijn er eigenlijk ook programma's waar je een beetje mooie routes via, via, via kunt plannen over niet-autosnelwegen, of blijft het bij kortste en snelste weg?
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
delusion
The Don
Administrator
Über-gebruiker
Geslacht:
«
Antwoord #5 Gepost op:
5 juli 05, 13:11 »
Citaat van: "tigerblade"
ik mis eigenlijk nog de snelheid van de gps ondvanger en de opwarmtijd daarvan.
Het gaat opm de palmcase, niet om mijn pda of software
(ik draai ondertussen ook TT5, maar tijdens de test nog niet.. dus
)
[edit: quote van Olga verkeerd gelezen]
Go hard or go home!
Hellracer
Brulboei
Harde kern
Geslacht:
«
Antwoord #6 Gepost op:
5 juli 05, 13:25 »
Het gaat dus alleen om het hoesje wat je op je stuur bevestigd? Of om de palmtop in het hoesje? En waar zit de GPS-ontvanger in? In je palmtop?
Ik ben een palmtopleek zoals je merkt
Loud pipes save lives!!
delusion
The Don
Administrator
Über-gebruiker
Geslacht:
«
Antwoord #7 Gepost op:
5 juli 05, 13:31 »
Citaat van: "Hellracer"
Het gaat dus alleen om het hoesje wat je op je stuur bevestigd? Of om de palmtop in het hoesje? En waar zit de GPS-ontvanger in? In je palmtop?
Ik ben een palmtopleek zoals je merkt
Het gaat om de "case", het "hoesje".
In mijn geval heb ik de GPS-ontvanger op mijn PDA, maar als je een losse gps-ontvanger hebt kun je deze bijvoorbeeld in je bagageruimte neerleggen (zal niet in jouw geval werken, maargoed
).
Kijk ff rond op PDAhuis, dan wordt je vanzelf wat wijzer
Go hard or go home!
Pagina's: [
1
]
Bikepower.nl Forum
|
Artikelen
|
Tests en rij-indrukken
| Topic: